Wolfgang
Amadeus Mozart
(Salzburg, 1756 - Viena, 1791)
Compositor austríac
nascut a Salzburg el 27 de gener de 1756. Els
seus dots musicals prodigiosos foren aviat
observats pel seu pare, Leopold, que decidí deducar-lo
i, alhora, exhibir-lo (juntament amb la germana
gran Nannerl --Maria Anna--) com a font dingressos.
A l'edat de sis anys, Mozart ja era un intèrpret
avançat d'instruments de tecla i un eficaç
violinista, al mateix temps que demostrava una
extraordinària capacitat per a la improvisació
i la lectura de partitures. Encara avui
s'interpreten cinc petites peces per a piano que
va composar a aquella edat.
L'any 1762 Leopold començà a portar el seu fill
de gira per les corts europees. Primerament a
Munic i a Viena i, el 1763 els Mozart
emprengueren un llarg viatge de tres anys i mig
que suposà pel petit Wolfgang valuoses experiències:
conegué la cèlebre orquestra i lestil de
Mannheim, la música francesa a París, i lestil
galant de J.Ch. Bach a Londres. Durant aquest període
va escriure sonates, tant per a piano com per a
violí (1763) i una simfonia (K.16, 1764).
Ja de tornada a Salzburg, continuà les seves
primeres composicions, entre les quals trobem la
primera part d'un oratori, Die Schuldigkeit des
ersten Gebots (L'obligació del Primer Manament),
l'òpera còmica La finta semplice, i Bastien und
Bastienne, el seu primer singspiel (tipus d'òpera
alemanya amb parts recitades). L'any 1769, amb 13
anys, era nomenat Konzertmeister de l'arquebisbat
de la seva ciutat.
Després duns quants anys a casa, pare i
fill anaren a Itàlia (1769-71). A Milà, Mozart
conegué el compositor G.B. Sammartini; a Roma,
el Papa el condecorà amb la distinció de
Cavaller de l'Esperó d'Or i a Bolònia contactà
amb el pare Martini i realitzà amb èxit els exàmens
d'accés a la prestigiosa Accademia Filarmonica.
L'any 1770 li encarregaren d'escriure la que és
la seva primera gran òpera, Mitridate, re di
Ponto (1770), escrita a Milà. Amb aquesta obra,
la seva reputació com a músic es feu més
palesa encara.
Mozart tornà a Salzburg el 1771. Dels anys
immediatament posteriors daten els primers
quartets per a corda, les simfonies K.183, 199 i
200 (1773), el concert per a fagot K.191 (1774),
les òperes La finta giardiniera i Il re pastore
(1775), diversos concerts per a piano, la sèrie
de concerts per a violí i les primeres sonates
per a piano (1774-75).
El 1777 Mozart marxà cap a Munic amb la seva
mare, Anna Maria. A l'edat de vint-i-un anys
Mozart cercava per les corts europees un lloc més
ben remunerat i més satisfactori que el que
tenia a Salzburg sota les ordres de l'arquebisbe
Colloredo, però els seus desigs no es cumpliren.
Arribà a Mannheim, capital musical d'Europa per
aquella època, amb la idea d'aconseguir un lloc
a la seva orquestra, i allà s'enamorà d'Aloysia
Weber. Posteriorment Leopold envià la seva
muller i fill a París, on aquest estrenà la
simfonia K.297 i el ballet "Les petits riens".
La mort de la seva mare a la capital francesa el
1778, el rebuig de Weber -després de la segona
trobada de Mozart amb la família- i el menyspreu
dels aristòcrates pels quals treballava, van fer
que els dos anys transcorreguts entre la seva
arribada a París i el retorn a Salzburg el 1779
esdevinguessin un període prou difícil en la
seva vida.
Durant els anys següents compongué misses, les
simfonies K.318, 319 i 338 i lòpera
Idomeneo, re di Creta (Munic, 1781), influïda
per Gluck però amb un segell ja totalment propi.
L'any 1781, Mozart trenca les seves relacions
laborals amb el príncep-arquebisbe de Salzburg i
decideix traslladar-se definitivament a Viena.
Allà composa el singspiel Die Entführung aus
dem Serail (El rapte en el serrall), encarregada
el 1782 per l'emperador Josep II.
Aquest mateix any es casa amb Constanze Weber,
germana petita d'Aloysia; junts van viure sovint
perseguits pels deutes fins a la mort de Mozart.
Daquesta època data la seva amistat amb F.J.
Haydn a qui li dedicà sis quartets (1782-85);
estrenà també la simfonia Haffner (K.385, 1785)
i altres obres, dexpressivitat molt
superior a la de la música del seu temps. Larribada
de Lorenzo da Ponte a Viena li proporcionà un
llibretista dexcepció per a tres de les
seves millors òperes: Le nozze di Figaro (1786),
Don Giovanni (1787) i Così fan tutte (1790).
Mort aquell any Gluck, lemperador Josep II
concedí el càrrec de kapellmeister a Mozart,
però reduí el salari, fet que impedí que sortís
del cercle viciós dels deutes. Aquestes crisis
es reflectiren en obres com en el quintet de
corda K.516, en les tres darreres simfonies (K.543,
550 i 551, Júpiter, del 1788), els darrers
concerts per a piano, etc., contribucions ingents
a aquests gèneres. Els darrers anys Mozart
escriví les seves últimes òperes, Die Zauberflöte
(La flauta màgica) i La Clemenza di Tito, (1791)
-escrita amb motiu de la coronació del nou
emperador Leopold II-. Precisament mentre
treballava en La flauta màgica, amb llibret
d'Emmanuel Schikaneder, lemissari d'un
misteriós comte Walsegg li encarregà una missa
de rèquiem. El Rèquiem en Re menor K.626,
inacabat per la mort de Mozart -el 5 de desembre
de 1791- fou la seva última composició, acabada
pel seu deixeble F.X. Süssmayr.
Signatura
de Mozart (1790).
|
Mozart ha estat considerat el compositor més
destacat de la història de la música occidental
i la seva influència fou profundíssima, tant en
el món germànic com en el llatí; la seva
extensa producció inclou gairebé tots els gèneres
(des del lied i les danses alemanyes fins als
concerts per a instruments, les simfonies i les
òperes), i en qualsevol d'ells podem trobar
obres mestres que ens fan recordar l'apassionada
opinió de Goethe en referir-se al compositor:
"Com si no podria manifestar-se la
Divinitat, a no ser per l'evidència dels
miracles que es produeixen en alguns homes, que
no fan sinó sobtar-nos i desconcertar-nos?".
|