Johann
Georg Leopold Mozart
(Augsburg, 1719 - Salzburg, 1787)
La imatge del
docte pare del fill genial ha estat
fins avui determinada quasi exclusivament per la
seva funció paterna. No obstant, fins
aproximadament 1759, quan va començar a fer-se
notar el talent del seu fill, tenia una vida
pròpia, amb reconeixement i valoració de
la seva persona. No li foren donades facilitats
al primer músic de la ramificada família
Mozart, nascut a Augsburg el 14 de novembre de
1719 com a fill del mestre enquadernador Johann
Georg Mozart i dAnna Maria, de soltera
Sulzer. De 1727 a 1736 va estudiar a linstitut
dorientació clàssica de San Salvador,
regentat pels jesuïtes. Malgrat les excel·lents
notes finals no va poder fer us de la
possibilitat dingressar al liceu. La mort
del seu pare (1736) i la situació econòmica de
la mare, qui va haver de criar vuit fills, poden
haver-ne estat les causes. Però continua oberta
la pregunta sobre què va fer durant tot un any a
Augsburg fins que va quedar inscrit el 26 de
novembre de 1737 a la Universitat de Salzburg. Són
enormement divergents les hipòtesis sobre els
motius que lempenyeren a Salzburg (i no a
Dillingen o Ingolstadt, per exemple). Pot ser que
fóra la més creïble aquella segons la qual va
acompanyar el fill de la família patrícia
Langenmantel, servint-lo com a assistent.
Ja el 1739 fou batxiller en Lògica. El mateix
any fou expulsat de la Universitat, sembla ser
que per insuficient assistència a classe. Es va
guanyar la vida fent dajuda de cambra i músic
al servei del comte Thurn-Valsassina. El 1743 es
va convertir, gràcies a la intercessió del seu
paisà (i professor?) J.E. Eberlin, en el quart
violí de la Capella de la Cort, el 1744
professor de música dels nois de la Capella i
segon violí, el 1757 compositor de la Cort i el
1763 vice-mestre de Capella, amb la qual cosa
arribà al final de la seva trajectòria
professional.
La seva altra carrera anava unida a leducació
dels seus fills: Nannerl, nascuda el
1751, i Wolfgang (1756), ambdós fruit del seu
matrimoni amb Anna Maria, de soltera Pertl. A
partir daquell moment tots els assumptes i
accions de Leopold Mozart han de mesurar-se amb
un patró diferent. Però només es podran
comprendre si tenim en compte les condicions de
vida que motivaren a lalegre, jovial i fins
i tot entranyable Leopold Mozart, a qui només sel
veu en el seu paper de pare, a defendre la seva
pròpia pell. Les experiències adquirides, que lhavien
tornat desconfiat, foren sense cap mena de dubte
la causa del seu comportament pedagògic vers el
seu fill, a qui desitjava protegir contra linfortuni.
Que aquest sanés apartant del seu pare a
partir de 1777 i, encara guardant-li tot el
respecte li negués lobediència, es degué
a incomprensions mútues. Malgrat les moltes
monografies, malgrat el Schwäbisches
Mozartbuch (Llibre suabi de Mozart) dE.F.
Schmid (Lorch, 1948) i de la Leopold Mozart:
Dokumentation de Ludwig Wegele (Augsburg,
1969), encara manca molt a dir. Continua faltant
encara un relat de la vida i obra de Leopold
Mozart que ens mostri una mica de llum en una
vida envoltada de misteri, fins a la seva mort en
solitud (el 28 de maig de 1787).
El document vàlid fins als nostres dies sobre
les aptituds pedagògiques de Leopold Mozart és
el Versuch einer gründlichen Violinschule
(Assaig dun mètode avançat de violí), (Augsburg,
1756, amb edicions i traduccions en holandès -1766-,
francès -1770- i rus -1804-). Però no ens hauríem
de deixar guiar només per això, sinó
considerar la seva labor artística aïlladament
(sense establir comparacions amb lobra del
seu fill): des de les Sonate sei per chiesa
e da camera a tre (1740) fins les
simfonies, concerts, peces descriptives i, sobre
tot, de música religiosa (entre daltres:
Litaniae de venerabili sacramento).
Aquest home de cultura universal, que socupava
de Gottsched i Gellert i llegia les obres de
Wieland, fou el millor, per més versat,
interlocutor del seu fill (cartes relatives a lIdomeneo)
fins que anaren distanciant-se progressivament.
|