Maria
Anna Walburga Ignatia Mozart
(Salzburg, 1751 - Salzburg, 1829)
La germana de
Mozart «Nannerl», batejada a la seva ciutat
natal Salzburg el 30 de juliol de 1751 amb els
noms Maria Anna Walburga Ignatia, fou el quart
dels fills, la més gran dels supervivents, del
matrimoni Leopold i Anna Maria Mozart. A la
filla, amb notable talent per al piano i també
per a la composició, Mozart pare li atorgà la
mateixa educació que al seu fill; la va
presentar davant la alta societat en idèntica
mesura que a Amadé, fins que, per tal d'afavorir-lo,
va cedir el pas al seu germà. El 1759 Leopold
compila el «Llibre de Música de Nannerl», que
es va convertir també en llibre d'estudi del
germà (primera edició: Munic, 1956, editat per
Erich Valentin). Summament instructives són tant
les ingènues notes de viatge (1763/66) de la
filla Mozart així com les pàgines del diari (1775/77,
1779/80, 1783. Primera edició: Salzburg, 1958) i
les seves manifestacions biogràfiques (entre
d'altres a Friedrich von Schlichtegroll, 1792).
Fins i tot després del seu casament (1784) amb
Johann Baptist Franz von Berchtold zu Sonnenburg
(1736-1801), amb qui va viure fins a la seva mort
en l'edifici del jutjat de St. Gilgen, va seguir
tenint cura del seu pare. Dels seus tres fills
només va sobreviure el fill Leopold Alois Pantaleon (1785-1840),
que va néixer a Salzburg a la «Tanzmeisterhaus»
i va ser l'orgull del seu avi. Gràcies a la part de
l'herència que li havia assignat el marit va
poder anar vivint amb certa comoditat, havent
quedat cega el 1824 però donant classes de piano
malgrat tot. Nannerl va morir a la casa Barisani
(Siegmund Haffner Gasse, 12) i, després d'haver
modificat el seu testament (1823), va ser
enterrada a la cripta comunal de l'església de
Sant Pere -no a Sant Sebastià, tal i com havia
previst el seu pare, ja que aquest enterrament se
l'havia apropiat ja la seva cunyada Constanze per
al seu segon marit Georg Nikolaus Nissen i per a
Genoveva Weber-. Mozart va obsequiar a la seva
estimada germana amb la Sonata en Re major K.251
de 1776, el Capricio K.395/300g de 1778, el
Preludi i Fuga K.394/383a i presumiblement
l'Adagio en Si menor K.540 de 1788.
|