Rèquiem K.626
Lacrimosa

Portada

Índex principal

L'obra de Mozart. Índex

Anar al GRUP I / 1:Misses i Rèquiem / Rèquiem


Mozart: (...) Escolta, doncs: Fa tres setmanes, vaig tornar tard a casa. Em van dir que algú havia preguntat per mi. No sé com, però vaig passar tota la nit pensant: qui haurà estat? Què voldrà de mi? L'endemà va tornar de nou, sense trobar-me tampoc. Al tercer dia estava jo jugant a terra amb el meu fillet. Vaig sentir que em cridaven; vaig sortir fora. Un home completament vestit de negre es va inclinar cortesament davant de mi, em va encarregar un rèquiem i va desaparèixer.

Aleksandr S. Puškin
«Mozart i Salieri» (1832)



 

El juliol de 1791 Mozart va rebre de forma anònima l'encàrrec del comte Walsegg-Stuppach per a la composició d'un Rèquiem. La mort de Mozart va impedir, però, que quedés acabat. El 21 de desembre de 1791 Joseph Leopold Eybler es va fer càrrec del manuscrit amb l'objectiu d'acabar-lo, especialment la part instrumental, per desig de Constanze qui, el 1792, no va poder recordar aquesta circumstància (carta a Anton Paul Stadler de 21 de maig en què relata la «història autèntica del Rèquiem»). Ja no és factible determinar quan va tornar l'encàrrec i quan va acabar Franz Xaver Süssmayr la seva feina (hom suposa que durant la primera meitat del 1792).

L'estrena del «Requiem composto del Conte Walsegg» se celebrà sota la direcció del seu suposat autor el 14 de desembre de 1793 a la Wiener Neustadt. El confús estat de les fonts i la perplexitat respecte a l'autenticitat del Rèquiem conduïren l'any 1826-27 a la disputa sobre la seva autenticitat, originada per Gottfried Weber (1779-1839) i conduïda per ell pels camins adequats, que només s'acabà amb l'aparició de les parts manuscrites originals el 1838.

A excepció de l'Introit i el Kírie, que són originals de Mozart, les parts restants es basen en apunts i notes per a la seva instrumentació. Els sis episodis de la Seqüència (Dies irae, Tuba mirum, Rex tremendae, Recordare, Confutatis i Lacrimosa) estaven complets en les parts vocals, mentre que les parts instrumentals només estaven esbossades... exactament el Lacrimosa s'interrompia en el vuitè compàs de la partitura vocal, tot just amb les paraules «Qua resurget ex favilla, judicandus homo reus»; les dues parts de l'Ofertori (Domine Jesu i Hostias) estaven traçats en línies generals; i el Sanctus, el Benedictus i l'Agnus Dei mancaven completament.

L'edició crítica a la NMA elaborada per Leopold Novak el 1965 i l'edició de Franz Beyer (1971), que cal reconèixer com a vàlida, havent eliminat els afegits de Süssmayr, proporcionen en el seu informe preliminar y notes, informació exacta sobre aquest Rèquiem en Re menor per a solistes, cor i orquestra (corda, corns anglesos, fagots, trompetes, trombons, timbals i orgue).

L'estrena sota el nom de Mozart va tenir lloc -fins i tot abans que el de Walsegg- per iniciativa de Gottfried van Swieten el 2 de gener de 1793 a la sala Jahn de Viena.



TEXT

VÍDEO del Rèquiem a «Online Classics». Edith Mathis, Trudeliese Schmidt, Peter Schreier i Gwynne Howell. Orquestra Simfònica i Cor de la Radiodifusió Bavaresa. Colin Davis. (Enregistrament en directe a la Herkulesaal de Munic).


 





 

D
I
S
C
O
G
R
A
F
I
A

S
E
L
E
C
C
I
O
N
A
D
A

Ed. F.X. SÜSSMAYR
(1792)
És la versió que podríem anomenar «clàssica».
Sibylla Rubens, Annette Markert, Ian Bostridge i Hanno Müller-Brachmann.
La Chapelle Royale. Collegium Vocale. Orchestre des Champs Élysées. Philippe Herreweghe.
HARMONIA MUNDI.
Berbara Bonney, Anne-Sophie von Otter, Hans Peter Blochwitz i Willard White.
Cor Monteverdi. English Baroque Soloists. John Eliot Gardiner.
PHILIPS.
Edith Mathis, Julia Hamari, Wieslaw Ochman i Karl Ridderbusch.
Cor de l'Associació de Concerts de l'Òpera de l'Estat de Viena. Orquestra Filharmònica de Viena. Karl Böhm.
DEUTSCHE GRAMMOPHON.
Ed. Franz BEYER
(1971)
Elimina part de l'orquestració afegida per Süssmayr i afegeix una fuga a la coda de l'Hosanna.
Rachel Yakar, Ortrud Wenkel, Kurt Equiluz i Robert Holl.
Cor de l'Associació de Concerts de l'Òpera de l'Estat de Viena. Concentus Musicus Wien. Nikolaus Harnoncourt.
TELDEC.
Ileana Cotrubas, Helen Watts, Robert Tear i John Shirley-Quirk.
Academy and Chorus of St. Martin in the Fields. Neville Marriner.
DECCA.
Marie McLaughlin, Maria Ewing, Jerry Hadley i Cornelius Hauptmann.
Cor i Orquestra Simfònica de la Radiodifusió Bavaresa. Leonard Bernstein.
DEUTSCHE GRAMMOPHON.
Ed. Richard MAUNDER
(1983)
Conclou el Lacrimosa amb un Amén fugat basat en apunts de Mozart. Prescindeix del Sanctus i el Benedictus per considerar-los obra de Süssmayr.
Emma Kirkby, Carolyn Watkinson, Anthony Rolfe-Johnson i David Thomas.
Westminster Cathedral Boys Choir.
Cor i Orquestra de The Academy of Ancient Music. Christopher Hogwood.
DECCA-L'OISEAU LYRE.
Ed. Duncan DRUCE
(1984)
Conclou el Lacrimosa amb un Amén fugat basat en apunts de Mozart. Reconstruccions del Sanctus, el Benedictus i l'Agnus Dei sobre el material de Süssmayr.
Nancy Argenta, Catherine Robbin, John Mark Ainsley i Alastair Miles.
Cor Schütz de Londres. London Classical Players. Roger Norrington.
VIRGIN.




Pàgina creada per P.F.B.